søndag 22. august 2010

Reisebrev fra Phillippene



Da har vi hatt 6 herlige dager i Phillippene! Jeg var faktisk litt skeptisk på forhånd da jeg hadde lest at det skulle være veldig høy kriminalitet i Manilla, som var vårt første stopp! Men jeg vil påstå at det ikke er mer der enn i andre storbyer! Og politiet står overalt og det er private vakter i alle byggninger så jeg følte meg veldig trygg! Det er dessverre mye fattigdom i Phillippene, og man sier at det finnes kun 2 slags folk der, rik og fattig! Og Manilla by har mange gatebarn. Men selv om det finnes en del problemer, så er det et fantastisk land som har mye å by på! 

Hotellet vi lå på i Manilla var kjempe fint! Og vi stor koste oss ved bassengkanten hver dag! Det er regntid på denne tiden av året, men det var kun maks en time om dagen! Så vi var kjempe heldig! De lokale bussene var kjempe morsomme og kjørte på kryss og tvers gjennom byen døgnet rundt og kostet under 1 krone!   

Manilla var okkupert av Spania i over 300 år som byen bar preg av da mange byggninger var bygd i spansk stil!
Elva som renner gjennom byen. Og som fattige brukte til å fiske og samle plastikk i de små båtene sine!





Vi var også å besøkte en kirkegård fra 2 verdenskrig. Som gjorde sterkt inntrykk. Flere tusner av amerikanske soldater lå begravd her.















Det Phillippinske flagget. 80 prosent er forresten katolikker og 20 prosent er muslimer.  

Helen mens vi var på sightseeing i den spanske delen av byen!

Hotellet vårt hadde til og med meny til dyra;) Og det måtte man jo bare like! Tror våres dyr hadde storkost her. Etter 3 dager i Manilla som bydde på mange kontraster mellom rik og fattig så valgte vi å reise til Boracay, som blir kalt the white beach. Og som er Phillippenens stolthet og det ikke uten grunn.

 
BORACAY


For en fantastisk øy Boracay er! Krystallklart vann som er helt turkis. Hvite strender og palmer så langt øyet kan se!

Barna koste seg i vannkanten!
Vi hadde kun 3 dager til rådighet og jeg skulle gjerne ha vært der lengre. Men vi hadde fantastisk vær og fikk utnyttet dagene på sitt beste. Phillippene er utrolig billig og for kun 280 kr leide vi en båt som tok oss med på en båttur rundt øya. Der vi også stoppet for å snorkle! Det har jeg aldri gjort før så det var virkelig en opplevelse. Det var fisker i alle farger og koraller.

Helen og jeg leide oss også atv og dro på tur i fjella. Morsom måte å se landskapet på!
Som man kan se var det ikke noe problem å finne seg en privat strand på øya! Man måtte leie en båt så klart for å komme seg dit, men som sagt det kostet nesten ingenting!
I alle hulene på øya bodde disse små søte skapningen som vi så mange av på båtturen våres;)

Her var den lokale transporten på øya...og den måttes jo prøves! Og det gikk unna i svingene der gitt. Sikkert ikke den tryggeste transporten, men jeg synes ikke at man kunne forlate Boracay uten å ha prøvd det! 

Vi spiste faktisk sjømat 3 dager til ende...utvalget var enormt og jeg som elsker sjømat var i mitt ess. Og selvom det var ganske dyrt der, så er det jo latterlig billig for oss som er vant til norske priser!
Til slutt et bilde av min mor,datter og meg som storkoste oss i Phillippene. Jeg kan virkelig anbefale dette landet på det sterkeste! Nesten litt rart at det ikke er et mer populært reisemål. Vi flyr med busslass til Thailand...Og spør du meg har Phillippene like mye å tilby, hvis ikke mer! Deilig klima, fantastisk natur, deilig krystallklart vann og vennlige mennesker som snakker meget godt engelsk og det er billig der! Og selvom det er mye fattigdom der, så er de Phillippinske menneskene hjertevarme og nygjerrige! Det er et land man nyter, men også gir deg ettertanke hvor egentlig privligert man er som bor i et av verdens rikeste land! Og ja jeg vil gjerne tilbake for dette gavmersmak:) Ønsker dere alle en fin uke! I morgen reiser vi til Japan og kommer tilbake med et reisebrev derfra! Klem fra meg:)  

4 kommentarer:

  1. En stor klem fra meg också, Linda! Det är såå fint att se er njuta, att jag njuter också! Med er!!!!

    Kram!!!!
    -Pia-

    SvarSlett
  2. Høres ut som dere har hatt en skikkelig fin ferie! Strendene så helt nydelige ut!

    SvarSlett
  3. Spennende å lese om turen deres. :) Det er vel heller ikke et land jeg har vurdert som feriemål, men gjett om det frister etter denne beskrivelsen. ;)
    Og ja, jeg jobber, slaver, sover, jobber, slaver og sover. Alt er ved det normale med andre ord. Hehe

    Håper dere koser dere maksimalt! Ja, min anbefaling er at dere blir der dere er, for her har det vært en møkkasommer, og jeg lover at det ikke er noe bedre nå.

    Stor klem

    SvarSlett
  4. Du må jo bare ha hatt blogglandias beste ferie....har veldig mange tilbud og prosjekter nå.....men trenger så banken kan se at jeg har fast inntekt !! ikke 30 ooo en månde og 10 ooo neste...skjønne du...i tilegg...egentelig kan jeg jo leve av møbelproduksjonen...:) men du vet nå...akkurat til å begynne med :)

    Håper jeg for se deg snart snuppa !!!

    Klem

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails